Doelstelling
In Hoorn zorgen we goed voor onze jeugd, zodat alle jeugdigen in een veilige, gezonde en stimulerende omgeving kunnen meekomen, rondkomen en vooruit komen. Waar hulp nodig is voor jeugdigen en ouders en de omgeving hier niet in voorziet, levert de gemeente passende hulp.
Resultaten
- Onder vangen van ondersteunings-/hulpvragen in een vroeg stadium en inzet van (duurdere) maatwerkvoorzieningen voorkomen door vroegtijdige signalering, efficiënte samenwerking in de keten en de inzet van preventieve middelen.
- De samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp is versterkt.
- De samenwerking tussen het zorg- en veiligheidsdomein is verbeterd.
- Er is samenhang tussen het voorkomen, signaleren en aanpakken van huiselijk geweld en kindermishandeling.
Prestaties in 2020
- Afronden van de uitvoering van de aanbevelingen uit de evaluatie van 1.Hoorn.
- We zetten individuele onderwijs-zorgarrangementen in waarbij helder op resultaten kan worden gestuurd, doordat er duidelijk is wie welke verantwoordelijkheid heeft.
- Zorgen voor een doorlopende zorglijn bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd.
- Implementeren van de nieuwe gezinsgerichte aanpak in de jeugdbescherming en jeugdreclassering, gericht op het verkleinen of opheffen van risicofactoren in een gezin.
- Aanscherpen resultaatgestuurd werken in uitvoering, monitoring en samenwerking met ketenpartners onder andere via ontwikkeltafels.
- De pilot persoonsgerichte aanpak voor minderjarigen (Top X jeugd) wordt opgezet en uitgevoerd.
- De pilot voor de multidisciplinaire aanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling wordt opgezet en uitgevoerd.
- Er wordt samen met de andere gemeenten in de regio uitvoering gegeven aan de uitkomsten van de evaluatie van de overeenkomst met Veilig Thuis.
- Uitbreiden van de taken van de regionale toezichthouders naar recht- en doelmatigheidsonderzoeken in het jeugddomein.
Indicatoren
In de komende jaren (2020-2022) ondergaat het sociaal domein een transformatie. We willen maatschappelijke effecten meten. Daarom wordt er nu toegewerkt naar het formuleren van de juiste ambities en bijbehorende KPI’s (kritische prestatie indicatoren) met een goede normering. Omdat dit een ingewikkeld proces is, wordt deze bestuursperiode hiervoor gebruikt. Deze maatschappelijke effecten en bijbehorende KPI’s worden zodra deze gereed zijn opgenomen in de programmabegroting.
Overzicht lasten en baten
bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | Rekening | Begroting | ||||||
2018 | 2019 saldo | 2020 lasten | 2020 baten | 2020 saldo | 2021 saldo | 2022 saldo | 2023 saldo | |
Jeugd(hulp) | -18.901 | -17.453 | -18.852 | 408 | -18.444 | -18.430 | -16.799 | -16.959 |
Totaal saldo van baten en lasten | -18.901 | -17.453 | -18.852 | 408 | -18.444 | -18.430 | -16.799 | -16.959 |
Toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen reserves | 1.131 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | ||
Resultaat | -17.770 | -17.415 | -18.407 | -18.393 | -16.762 | -16.922 |
Verklaring grote verschillen B2020 en B2019
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel
Verklaring verschil | Bedrag | |
Inzet personeel. Ieder jaar beoordelen de teams het inzetten van personeel per beleidsveld. Dat leidt vaak tot verschuivingen tussen beleidsvelden, maar geeft inzicht in de personele kosten voor dat beleidsveld voor het jaar. De totale personeelskosten voor de organisatie wijzigen niet, behalve voor de ontwikkelingen in de cao en veranderingen in de formatie. | 225 | neutraal |
Hogere kapitaallasten vanaf 2020 door investeringen die in 2019 worden uitgevoerd. | -45 | nadeel |
De harmonisering van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk heeft tot een overschot geleid op peuterspeelzaalwerk (zie ook Kadernota 2019). In 2020 is dit overschot kleiner dan in 2019 (nadeel). Tegenover dit lagere overschot staan deels hogere huuropbrengsten vanuit MFA De Kreek. Per saldo een nadeel. | -80 | nadeel |
Het Rijk heeft gemeenten gecompenseerd voor de oplopende kosten Jeugdhulp (volumegroei). Daarbij nemen de kosten ook toe door indexatie van de tarieven, waarvoor het Rijk loon- en prijsbijstelling heeft toegekend. Dit leidt per saldo tot hogere kosten Jeugdhulp (nadeel). Hier staat een voordeel tegenover op de algemene dekkingsmiddelen vanwege de hogere uitkering rijksmiddelen voor Jeugdhulp. | -1.277 | neutraal |