Doelstelling
In Hoorn zorgen we goed voor onze inwoners. Iedereen kan meekomen en vooruitkomen. Wat mensen zelf kunnen en wat zij daarnaast extra nodig hebben, is in balans. De gemeente geeft vertrouwen maar vraagt ook eigen inzet.
Resultaten
- Inwoners met een psychische en psycho-sociale kwetsbaarheid ontvangen de ondersteuning die nodig is.
- Ondersteunings-/hulpvragen zijn in een vroeg stadium ondervangen en inzet van (duurdere) maatwerkvoorzieningen wordt voorkomen door vroegtijdige signalering, efficiënte samenwerking in de keten en de inzet van preventieve middelen.
- Eenzame inwoners, inwoners met dementie en mantelzorgers kunnen gebruik maken van een gevarieerd aanbod van ondersteuning op basis van behoefteonderzoek.
- Zicht op rechtmatige en doelmatige besteding van de zorgbudgetten.
- Alleen inwoners die een persoonsgebonden budget (PGB) kunnen beheren, ontvangen voor een maatwerkvoorziening een PGB.
- Op 31 december 2020 zijn we klaar voor de nieuwe Wet inburgering.
Prestaties in 2020
- Voorbereiden samenvoeging van de regionale toegangen maatschappelijke opvang en beschermd wonen.
- Vraag en aanbod maatschappelijke opvang en beschermd wonen sluiten beter op elkaar aan door het realiseren van (ver)nieuw(d) aanbod.
- Besluitvorming en uitvoering van de vernieuwde regionale samenwerkingsafspraken op gebied van (psychisch) kwetsbare inwoners.
- Uitvoeren en monitoren van gemeentelijke taken Wet verplichte GGZ in samenhang met de keten rond ‘personen met verward gedrag regio Westfriesland’.
- Doorontwikkeling van de sociale basisinfrastructuur, waarbij we met gesubsidieerde organisaties afspraken maken aan welke opgaven, maatschappelijke resultaten en indicatoren de organisaties met hun aanbod een bijdrage leveren.
- Aanscherpen resultaatgestuurd werken in uitvoering, monitoring en samenwerking met ketenpartners onder andere via ontwikkeltafels.
- PGB-vaardigheden van de cliënt worden systematisch getoetst aan de hand van landelijke criteria.
- De pilot voor de multidisciplinaire aanpak voor huiselijk geweld en kindermishandeling wordt opgezet en uitgevoerd.
- Er wordt samen met de andere gemeenten in de regio uitvoering gegeven aan de uitkomsten van de evaluatie van de overeenkomst met Veilig Thuis.
- Vertalen van de uitkomsten van onderzoek, onder andere via huisbezoeken, in concrete (wijk-)maatregelen gericht op een gevarieerde ondersteuning van eenzame inwoners, inwoners met dementie en mantelzorgers.
- Het doorontwikkelen van regionaal toezicht op rechtmatigheid- en doelmatigheidsonderzoek, kwaliteitscontrole via thematische aanpak en borging door uitvoering van het beleidsplan.
- De voorbereiding op de nieuwe wet Inburgering bestaat onder andere uit het oppakken van uitkomsten regionaal onderzoek en een aantal pilots gericht op de veranderopgave inburgering.
- Afronden van de uitvoering van de aanbevelingen uit de evaluatie van 1.Hoorn.
- Uitvoeren van de beleidsvisie Vergunninghouders.
Indicatoren
In de komende jaren (2020-2022) ondergaat het sociaal domein een transformatie. We willen maatschappelijke effecten meten. Daarom wordt er nu toegewerkt naar het formuleren van de juiste ambities en bijbehorende KPI’s (kritische prestatie indicatoren) met een goede normering. Omdat dit een ingewikkeld proces is, wordt deze bestuursperiode hiervoor gebruikt. Deze maatschappelijke effecten en bijbehorende KPI’s worden zodra deze gereed zijn opgenomen in de programmabegroting.
Overzicht lasten en baten
bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | Rekening | Begroting | ||||||
2018 | 2019 saldo | 2020 lasten | 2020 baten | 2020 saldo | 2021 saldo | 2022 saldo | 2023 saldo | |
Maatschappelijke ondersteuning, welzijn en zorg | -46.954 | -53.447 | -59.422 | 4.294 | -55.128 | -54.802 | -54.829 | -54.641 |
Totaal saldo van baten en lasten | -46.954 | -53.447 | -59.422 | 4.294 | -55.128 | -54.802 | -54.829 | -54.641 |
Toevoegingen reserves | -2.248 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onttrekkingen reserves | 3.230 | 684 | 417 | 417 | 417 | 54 | ||
Resultaat | -45.973 | -52.763 | -54.711 | -54.385 | -54.412 | -54.588 |
Verklaring grote verschillen B2020 en B2019
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel
Verklaring verschil | Bedrag | |
Inzet personeel. Ieder jaar beoordelen de teams het inzetten van personeel per beleidsveld. Dat leidt vaak tot verschuivingen tussen beleidsvelden, maar geeft inzicht in de personele kosten voor dat beleidsveld voor het jaar. De totale personeelskosten voor de organisatie wijzigen niet, behalve voor de ontwikkelingen uit de cao en veranderingen in de formatie. | -148 | neutraal |
Voor 2020 zijn de rijksmiddelen voor Wmo (inclusief Beschermd Wonen) opgehoogd, vooral vanwege loon- en prijsbijstellingen. De tarieven worden met hetzelfde percentage geïndexeerd, waardoor dit tot hogere kosten leidt (nadeel). Hier staat een voordeel tegenover op de algemene dekkingsmiddelen (integratie-uitkering sociaal domein). | -1.350 | neutraal |
De systematiek van loon- en prijscompensatie voor het sociaal domein wijzigt vanaf 2020. Vanaf 2020 wordt uit het accres geld gereserveerd voor de geïndexeerde tarieven. Hier tegenover staan inkomsten uit het gemeentefonds. Zie algemene dekkingsmiddelen. | -980 | neutraal |
In de begroting Veilig Thuis 2019 zijn incidentele kosten opgenomen voor externe inhuur en ontwikkelruimte. Deze kosten komen niet terug in de begroting Veilig Thuis 2020. | 338 | voordeel |
In 2020 ontvangt Hoorn minder geld voor de uitvoering van de Participatie wet en daardoor nemen de kosten hiervoor af (voordeel). Hier staat een nadeel tegenover op de algemene dekkingsmiddelen (lagere rijksuitkering). | 205 | neutraal |
Vergunninghouders krijgen standaard één jaar maatschappelijke begeleiding. Dit blijkt voor veel vergunninghouders te weinig. Daarom is een pilot gestart in 2018 om de maatschappelijke begeleiding te intensiveren en met een jaar te verlengen. Deze pilot loopt door in 2019 waardoor de kosten hoger zijn dat de vergoeding voor maatschappelijke begeleiding. Deze extra kosten worden uit de egalisatiereserve sociaal domein betaald. | 158 | neutraal |
Voor het wegwerken van wachtlijsten en ter voorbereiding op resultaatgericht werken vanaf 2020, is 1.Hoorn uitgebreid. In 2020 is deze uitbreiding lager dan in 2019. | 131 | voordeel |
In 2019 zijn er (incidenteel) een aantal projecten uitgevoerd, die (nog) niet doorlopen in 2020. Dit gaat bijvoorbeeld om de projecten vanuit de GIDS-gelden (Gezond in de Stad) en het 200 banen plan. | 120 | voordeel |
De subsidie aan Stichting Netwerk is geïndexeerd voor 2020. | -75 | nadeel |
Zowel de algemene subsidie aan de GGD als de subsidies voor Jeugdgezondheidszorg zijn geïndexeerd voor 2020. | -70 | nadeel |
Ter voorbereiding op de resultaatgerichte inkoop vanaf 2020, is het inkoopteam incidenteel uitgebreid in 2018 en 2019. | 60 | voordeel |
De 5% NEA-indexatie van de regiotaxi leidt tot hogere kosten in 2020. | -28 | nadeel |
In 2019 is bij het vaststellen van de Nota reserves en voorzieningen besloten om de reserves inkomensondersteuning en innovaties sociaal domein op te heffen. Het saldo van deze reserves is gestort in de egalisatiereserve sociaal domein en de reserve diverse incidentele bestemmingen. Hierdoor ontstaat een verschil op de mutaties reserves. | -1.532 | neutraal |