Overhead
Bedragen in euro's | ||
Onderdeel | Bedrag | % |
Saldo 'personeel en organisatie, planning en control, bestuurszaken en -secretariaat, inkoop, juridische zaken en communicatie' | 2.056.506 | |
Saldo 'informatievoorziening, inclusief automatisering' | 2.857.033 | |
Saldo 'facilitaire zaken' | 448.164 | |
Saldo 'huisvesting' | 1.276.056 | |
Salarissen en overige kosten overhead | 14.749.447 | |
Totale overhead | 21.387.206 | |
Salarissom totale gemeente primitieve begroting | 41.823.231 | |
Minus salarissom dat wordt gerekend als overhead | 14.368.858 | |
Salarissom waarover opslag overhead wordt berekend | 27.454.373 | |
Percentage overhead wordt dan | 77,9% |
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
In onderstaand overzicht staat een uitsplitsing van de algemene dekkingsmiddelen.
bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
a Lokale heffingen, waarvan de besteding niet gebonden is | ||||
Baten onroerende-zaakbelasting eigenaren niet won. | 2.402 | 2.402 | 2.402 | 2.402 |
Baten onroerende-zaakbelasting eigenaren woningen | 7.211 | 7.211 | 7.211 | 7.211 |
Baten onroerende-zaakbelasting gebruikers | 1.697 | 1.697 | 1.697 | 1.697 |
Baten precariobelasting | 215 | 215 | 215 | 215 |
Baten hondenbelasting | 322 | 322 | 322 | 322 |
b Algemene uitkeringen | ||||
Uitkeringen gemeentefonds | 79.672 | 80.696 | 81.649 | 81.649 |
Integratie-uitkering Sociaal Domein (3D) | 48.931 | 49.317 | 49.546 | 49.546 |
d Saldo van de financieringsfunctie | ||||
Treasury renteomslag | 133 | -120 | -555 | -499 |
Treasury-Overig | 153 | 153 | 153 | 153 |
e Overige algemene dekkingsmiddelen | ||||
Overige algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal algemene dekkingsmiddelen | 140.737 | 141.893 | 142.640 | 142.696 |
Lokale heffingen
Van de lokale heffingen maken de onroerendezaakbelasting, precariobelasting en hondenbelasting deel uit van de algemene dekkingsmiddelen. Deze heffingen hebben namelijk geen specifiek bestedingsdoel. In de paragraaf Lokale heffingen wordt uitgebreider ingegaan op alle lokale heffingen.
Algemene uitkeringen
De uitkering vanuit het gemeentefonds, inclusief de uitkering voor het sociaal domein, is het grootste algemene dekkingsmiddel. De ontwikkeling van de algemene uitkering is toegelicht in de paragraaf Algemene uitkering.
Saldo van de financieringsfunctie
Met het saldo van de financieringsfunctie wordt het financieel resultaat bedoeld dat wordt behaald met de financiering van onze activiteiten. In de paragraaf Financiering wordt verder ingegaan op dit financieringsresultaat.
Budgetten onvoorzien
In onderstaand overzicht staan de budgetten voor incidenteel en structureel onvoorzien.
bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Onvoorzien-structureel | -69 | -95 | -120 | -120 |
Onvoorzien-incidenteel | -200 | -200 | -200 | -200 |
Totaal onvoorzien | -269 | -295 | -320 | -320 |
Uitgangspunten
Bij het opstellen van de Begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 tot en met 2022 is rekening gehouden met onderstaande uitgangspunten:
- Voor de prijsgevoelige exploitatiebestanddelen van de interne gemeentelijke organisatie wordt het indexcijfer prijs overheidsconsumptie, netto materieel (imoc, %) gevolgd. Dit is de gemiddelde stijging van de prijzen van de netto materiële consumptie van de collectieve sector, waartoe gemeenten behoren. Bij de Kadernota 2019 heeft de gemeenteraad besloten om het op dat moment meest actuele publicatie van dit indexcijfer te volgen, te weten 1,5%. Bij het opstellen van de Begroting 2020 is besloten de nullijn te hanteren om financieel wat meer ruimte te krijgen.
- De gemeentelijke subsidies zijn niet geïndexeerd.
- Bij de Kadernota 2019 heeft de gemeenteraad besloten om de belastingtarieven en de leges en overige tarieven met 1,4% te indexeren.
- Het renteomslag percentage is berekend op 0,5%.
- De uitkering uit het gemeentefonds is opgenomen tegen een constant loon- en prijsniveau. Wel is in de raming van de algemene uitkering rekening gehouden met areaaluitbreiding en autonome toename van aantallen.
- De meerjarenraming is opgesteld met een constant loon- en prijsniveau uit 2020. Wel is rekening gehouden met actuele aantallen ten aanzien van areaaluitbreiding en specifieke ontwikkelingen.
In onderstaande tabel staan de aantallen inwoners en woonruimten die zijn gehanteerd bij het berekenen van de algemene uitkering. Bij deze aantallen wordt aangesloten bij de informatie die vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt verstuurd. Het ministerie gebruikt deze informatie bij haar berekening van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Jaar | Inwoners | Woonruimten |
2020 | 73.895 | 33.188 |
2021 | 74.466 | 33.475 |
2022 | 74.931 | 34.034 |
2023 | 75.395 | 34.535 |
Overzicht van baten en lasten
In onderstaand overzicht staat per programma de lasten, baten en saldo van de Jaarrekening 2018, de Begroting 2019 (t/m de raadvergadering van 9 juli) en de Begroting 2020.
Rekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | |||||||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||
0 | Bestuur en ondersteuning | -6.668 | 8.010 | 1.342 | -6.935 | 7.666 | 731 | -6.732 | 7.933 | 1.200 | |
1 | Openbare orde en veiligheid | -7.086 | 231 | -6.855 | -7.595 | 231 | -7.363 | -7.127 | 232 | -6.895 | |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | -12.233 | 5.960 | -6.273 | -11.453 | 5.609 | -5.844 | -12.232 | 5.755 | -6.477 | |
3 | Economische zaken | -1.945 | 361 | -1.585 | -1.854 | 425 | -1.428 | -1.742 | 219 | -1.523 | |
4 | Onderwijs | -12.525 | 5.079 | -7.446 | -12.725 | 5.200 | -7.526 | -13.173 | 5.660 | -7.513 | |
5 | Cultuur en recreatie | -26.066 | 8.384 | -17.682 | -24.300 | 5.962 | -18.338 | -23.875 | 6.163 | -17.713 | |
6 | Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening | -104.361 | 32.101 | -72.260 | -108.432 | 29.155 | -79.276 | -111.370 | 29.276 | -82.095 | |
7 | Duurzaamheid en milieu | -15.808 | 16.188 | 381 | -16.120 | 15.933 | -186 | -15.455 | 16.112 | 656 | |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -17.434 | 17.334 | -100 | -24.938 | 18.680 | -6.258 | -21.011 | 16.954 | -4.057 | |
96 | Onvoorzien | 0 | 0 | -183 | 0 | -183 | -216 | 0 | -216 | ||
97 | Heffing voor de vennootschapsbelasting | -39 | 0 | -39 | -39 | 0 | -39 | -39 | 0 | -39 | |
98 | Overhead | -23.708 | 3.552 | -20.156 | -23.817 | 1.130 | -22.687 | -20.862 | 885 | -19.978 | |
99 | Algemene dekkingsmiddelen | -2.808 | 137.413 | 134.605 | -2.785 | 143.915 | 141.129 | -2.540 | 149.455 | 146.915 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -230.679 | 234.612 | 3.933 | -241.175 | 233.906 | -7.269 | -236.375 | 238.642 | 2.267 | ||
Mutaties reserves | -23.392 | 24.481 | 1.088 | -14.994 | 21.280 | 6.286 | -6.143 | 5.971 | -172 | ||
Geraamd resultaat | -254.071 | 259.093 | 5.021 | -256.170 | 255.186 | -984 | -242.518 | 244.614 | 2.096 |
Incidentele baten en lasten
Gemeenten zijn verplicht om een meerjarig overzicht van incidentele lasten en baten in hun begroting op te nemen. Het onderscheid tussen de begrippen 'structureel' en 'incidenteel' is in het BBV niet vastomlijnd gedefinieerd. In het BBV staat wel als hulpmiddel opgenomen dat bij de nadere invulling van het begrip 'incidenteel' gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen.
De commissie BBV heeft in augustus 2018 een vernieuwde notitie ‘incidentele baten en lasten‘ vastgesteld. Volgens deze notitie betreffen Incidentele baten en lasten die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Stellige uitspraak in deze notitie is dat voor de in het overzicht van incidentele baten en lasten opgenomen posten een nadere toelichting is vereist.
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | |||||||||
Prg. | Omschrijving | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten |
0 | APPA pensioenverzekering (dekking: onttrekking aan de algemene reserve) | -45 | 45 | ||||||
0 | inhuren expertise voor aanpassing waarderingssystematiek waarde woningen en BAG 2.0. | -85 | |||||||
1 | externe inhuur regionaal programmamanager Omgevingswet (incl. bijdrage van regio daarvoor) | -44 | 29 | -44 | 29 | ||||
3 | De Nieuwe Winkelstraat | -15 | -15 | ||||||
4 | inrichting broedplaatsen IKC | -22 | |||||||
4 | convenant "Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten 2017-2020" | -223 | 223 | ||||||
5 | multisportevenement IRONMAN | -50 | -50 | ||||||
6 | Verhoging inkomensgrens 120% (dekking: onttrekking reserve diverse incidentele bestemmingen) | -363 | 363 | -363 | 363 | -363 | 363 | ||
6 | Hoorn Regenboogstad meerjarenvisie 2019-2022, dekking Rijksmiddelen | -20 | 20 | -20 | 20 | -20 | 20 | ||
6 | transformatiefonds sociaal domein Jeugd, dekking Rijksmiddelen | -450 | 450 | ||||||
6 | subsidie kledingbank | -15 | |||||||
8 | Programmaplan Grote Waal 2019-2022 (dekking: onttrekking reserve diverse incidentele bestemmingen) | -130 | 130 | -130 | 130 | -130 | 130 | ||
8 | Project Hoorn Noord Venenlaan (dekking: onttrekking reserve diverse incidentele bestemmingen) | -160 | 160 | -100 | 100 | ||||
8 | tussentijdse winstneming IJsvogel en Tuibrug (dekking: storting in algemene bedrijfsreserve Grondzaken) | -1.300 | 1.300 | ||||||
8 | Bouwleges | 200 | |||||||
8 | Uitvoering RAP Westfriesland | -15 | |||||||
8 | Programma kansen voor de Kersenboogerd | -87 | -84 | -15 | |||||
hkp | overhead laptops (dekking: onttrekking reserve diverse incidentele bestemmingen) | -77 | 77 | -36 | 36 | ||||
hkp | vervanging software KCC | -25 | |||||||
hkp | vernieuwing WKPB | -20 | |||||||
kvs | havencoördinator (gedeeltelijke dekking: onttrekking aan de reserve bedrijfsvoering) | -40 | 15 | ||||||
Totaal | -3.186 | 3.012 | -842 | 678 | -528 | 513 | 0 | 0 |
Toelichting incidentele baten en lasten
APPA pensioenverzekering
In 2020 gaat er een oud-wethouder met pensioen.
Inhuren expertise voor aanpassing waarderingssystematiek waarde woningen en BAG 2.0
Incidentele inhuur om met ingang van 2021 de waarde van de woningen in Hoorn op basis van de gebruiksoppervlakte te kunnen bepalen.
Externe inhuur regionaal programmamanager Omgevingswet (incl. bijdrage van regio daarvoor)
Tot het jaar van implementatie van de nieuwe Omgevingswet (2021) wordt een regionaal programmamanager aangesteld.
Project ‘De nieuwe winkelstraat’
Dit project loopt tot en met 2021.
Inrichting broedplaatsen IKC
Incidentele subsidie voor de organisatie van naschoolse activiteiten.
Convenant 'Voorkomen vroegtijdig schoolverlaten 2017-2020'
De looptijd van het convenant is eindig.
Multisportevenement IRONMAN
Dit evenement is voor het eerst in 2019 georganiseerd. Afspraak is dat de Ironman ook in 2020 en 2012 plaatsvindt.
Verhoging inkomensgrens 120%
De gemeenteraad heeft besloten om de inkomensgrens tot en met 2022 te verhogen naar 120%. Deze verhoging wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve diverse incidentele bestemmingen.
Hoorn regenboogstad meerjarenvisie 2019-2022
Voor lokaal regenboogbeleid is tot en met 2020 budget beschikbaar gesteld. Deze kosten worden gedekt via een uitkering van het Rijk.
Transformatiefonds sociaal domein Jeugd
In 2020 ontvangt de gemeente Hoorn een bijdrage van het Rijk in het kader van Transformatiefonds jeugd.
Subsidie kledingbank
De kledingbank ontvangt tot en met 2021 een subsidie van de gemeente.
Programmaplan Grote Waal 2019-2022
Het programma Grote Waal in 2022 afgerond.
Project Hoorn-Noord/Venenlaankwartier
Het project Hoorn-Noord/Venenlaankwartier is in 2021 afgerond. De kosten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve diverse incidentele bestemmingen.
Tussentijdse winstneming IJsvogel en Tuibrug
In 2020 moet een tussentijdse winst genomen worden voor de grondexploitaties IJsvogel en Tuibrug. De winst wordt gestort in de Algemene Bedrijfsreserve Grondzaken.
Bouwleges
Met de huidige bouwontwikkeling wordt voor 2020 een hogere opbrengst bouwleges verwacht.
Uitvoering RAP Westfriesland
2020 is het laatste jaar voor RAP Westfriesland.
Programma Kansen voor de Kersenboogerd
Het programma Kansen voor de Kersenboogerd is in 2022 afgerond.
Overhead laptops
De aanschaf van laptops wordt gedekt door een onttrekking aan de reserve diverse incidentele bestemmingen.
Vervanging software KCC
Betreft eenmalige migratiekosten.
Vernieuwing WKPB
Eenmalige kosten van de vernieuwing Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke Beperkingen (WKPB) voor onze organisatie.
Havencoördinator
De Havencoördinator heeft een aanstelling van één jaar.
Mutaties reserves per programma
In onderstaande overzichten staan de mutaties in de reserves per programma.
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | Toevoegingen | ||||||
Jaarrekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | ||
0 | Bestuur en ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1 | Openbare orde en veiligheid | -164 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | -4.055 | -2.247 | -2.425 | -1.800 | -1.800 | -1.813 |
3 | Economische zaken | -30 | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Onderwijs | 0 | 0 | -200 | -302 | -409 | -474 |
5 | Cultuur en recreatie | -744 | -142 | -106 | -106 | -107 | -108 |
6 | Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening | -2.249 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7 | Duurzaamheid en milieu | -286 | -373 | -102 | -226 | -343 | -421 |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -4.582 | -544 | -1.790 | -496 | -502 | -508 |
- | Algemene dekkingsmiddelen en resultaat | -864 | -877 | -850 | -1.945 | -1.945 | -1.945 |
- | Overhead | -497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- | Overige mutaties | -9.922 | -10.781 | -670 | -670 | -670 | -670 |
Totaal mutaties via overzicht van baten en lasten | -23.393 | -14.994 | -6.143 | -5.545 | -5.776 | -5.939 | |
- | Resultaatbestemming 2017 t.g.v./t.l.v. reserves | -916 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- | Resultaat 2018 | -2.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal reserves | -26.579 | -14.994 | -6.143 | -5.545 | -5.776 | -5.939 | |
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | Onttrekkingen | ||||||
Jaarrekening 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting | Begroting | Begroting | ||
0 | Bestuur en ondersteuning | 739 | 380 | 45 | 0 | 0 | 14 |
1 | Openbare orde en veiligheid | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Verkeer, vervoer en waterstaat | 2.824 | 1.049 | 946 | 992 | 989 | 985 |
3 | Economische zaken | 121 | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 | Onderwijs | 331 | 464 | 583 | 580 | 574 | 573 |
5 | Cultuur en recreatie | 1.231 | 1.860 | 409 | 400 | 396 | 395 |
6 | Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening | 4.578 | 721 | 455 | 454 | 454 | 90 |
7 | Duurzaamheid en milieu | 348 | 1.227 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 1.819 | 2.223 | 817 | 758 | 659 | 528 |
- | Algemene dekkingsmiddelen en resultaat | 1.458 | 1.411 | 1.416 | 1.508 | 1.508 | 1.508 |
- | Overhead | 919 | 639 | 631 | 574 | 519 | 478 |
- | Overige mutaties | 10.091 | 11.267 | 670 | 670 | 670 | 670 |
Totaal mutaties via overzicht van baten en lasten | 24.481 | 21.280 | 5.972 | 5.936 | 5.769 | 5.241 | |
- | Resultaatbestemming 2017 t.g.v./t.l.v. reserves | 916 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- | Resultaat 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal reserves | 25.397 | 21.280 | 5.972 | 5.936 | 5.769 | 5.241 |
Beoogde structurele mutaties in reserves
De structurele mutaties in reserves groter dan 15.000 euro zijn in onderstaande overzichten weergegeven.
Bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | |||||
Omschrijving storting | Reserve | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Erfpacht en litervergoeding | Algemene bedrijfsreseve grondzaken | -179 | -179 | -179 | -179 |
Percentageregeling beeldende kunst | Reserve beeldende kunst | -25 | -25 | -25 | -25 |
Jaarlijkse storting | Reserve beeldende kunst | -19 | -19 | -19 | -19 |
Jaarlijkse storting | Reserve kunstijsbaan | -81 | -81 | -82 | -83 |
Jaarlijkse storting tlv reserve parkeren | Reserve Masterplan Hoofdinfrastructuur | -50 | -50 | -50 | -50 |
Verhuuropbrengsten (woningen, kantoren, Botterwerf en parkeerplekken) | Reserve Oostereiland | -313 | -318 | -323 | -329 |
Jaarlijkse storting | Reserve Oostereiland | -138 | -139 | -139 | -139 |
Saldo product parkeren | Reserve parkeren | -2.419 | -1.795 | -1.795 | -1.808 |
Jaarlijkse storting | Reserve parkeren | -90 | -815 | -815 | -815 |
Jaarlijkse storting | Reserve Poort van Hoorn | -469 | -469 | -469 | -469 |
Jaarlijkse storting tlv reserve parkeren | Reserve Poort van Hoorn | -620 | -620 | -620 | -620 |
Verrekening product riolering | Reserve riolering | -51 | -176 | -293 | -371 |
Vrijval kapitaallasten PO/(V)SO | Reserve toekomstplan huisvesting PO/(V)SO | -102 | -209 | -275 | |
Jaarlijkse storting | Reserve toekomstplan huisvesting PO/(V)SO | -366 | -366 | -366 | |
Meerjarig onderhoudsplanning de Kreek ivm nieuwbouw obs Socrates | Reserve welzijnsvoorzieningen B/O | -152 | -152 | -152 | -152 |
Externe bijdrage kapitaallasten de Kreek ivm nieuwbouw obs Socrates | Reserve welzijnsvoorzieningen B/O | -47 | -47 | -47 | -47 |
Jaarlijkse storting | Reserve welzijnsvoorzieningen B/O | -190 | -191 | -191 | -191 |
Totaal structurele stortingen | -4.843 | -5.544 | -5.774 | -5.938 |
Bedragen in euro, - = nadeel | |||||
Omschrijving ontrekking | Reserve | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve kapitaallasten investeringen | 506 | 505 | 504 | 503 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve kunstijsbaan | 155 | 155 | 155 | 155 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve Masterplan hoofdinfrastructuur | 129 | 178 | 177 | 176 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve Oostereiland | 449 | 447 | 447 | 445 |
Beheerskosten Oostereiland | Reserve Oostereiland | 125 | 125 | 125 | 125 |
Compensatieregeling energie | Reserve Oostereiland | 16 | 16 | 16 | 17 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve parkeren | 61 | 60 | 60 | 60 |
Personeelslasten en overhead parkeerbedrijf | Reserve parkeren | 565 | 565 | 565 | 565 |
Jaarlijkse vrijval t.g.v. het resultaat | Reserve parkeren | 1.315 | 1.411 | 1.411 | 1.411 |
Jaarlijkse storting in reserve Masterplan Hoofdinfrastructuur en reserve Poort van Hoorn | Reserve parkeren | 670 | 670 | 670 | 670 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve Poort van Hoorn | 458 | 456 | 453 | 451 |
Rentelasten duurzaamheidsleningen SVN fonds | Reserve stimuleringsmaatregelen duurzaamheid | 6 | 9 | 11 | 11 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve toekomstplan PO/(V)SO | 37 | 37 | 37 | 37 |
Dekking kapitaallasten investeringen | Reserve welzijnsvoorzieningen B/O | 511 | 510 | 507 | 505 |
Totaal structurele onttrekkingen | 5.003 | 5.144 | 5.138 | 5.131 |
Meerjarenbalans
De geprognosticeerde balans heeft twee gebruiksdoeleinden. Allereerst geeft de geprognosticeerde balans inzicht in de verwachte ontwikkeling van vooral de investeringen in vaste activa, de ontwikkeling van de voorraad gronden (bouwgrond in exploitatie), de toename of aanwending van de reserves (het eigen vermogen), het verloop van de voorzieningen, het verloop van de schulden en de financieringsbehoefte (behoefte aan leningen). Daarmee wordt informatie verschaft over onder meer de verwachte ontwikkeling van de balansposten op basis waarvan de voorgeschreven financiële kengetallen, zoals de (netto) schuldquote, de solvabiliteit en grondexploitatie worden berekend. De uitkomsten van deze kengetallen staan in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Zo geven de verschillende posten van de geprognosticeerde balans en de kengetallen de raad meer inzicht in de verwachte ontwikkeling van de financiële positie, het risicoprofiel van de financiële positie (risico's van investeringen, bouwgronden in exploitatie en schuldportefeuille) en de mate van flexibiliteit van de exploitatie(begroting). Meer investeringen en schulden betekenen immers ook structureel hogere vaste afschrijvings- en rentelasten en meer risico's die samenhangen met de investeringen en schuldportefeuille. Daarnaast kan de geprognosticeerde balans worden gebruikt voor het berekenen van de verwachte ontwikkeling van het EMU-saldo van de gemeente.
Prognose meerjarenbalans | Realisatie | Begroting | ||||
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Activa | ||||||
Vaste activa | ||||||
Immateriële vaste activa | 1.179 | 1.179 | 1.179 | 1.179 | 1.179 | 1.179 |
Materiële vaste activa | 181.183 | 223.534 | 218.548 | 215.364 | 212.055 | 208.917 |
Financiële vaste activa | 63.952 | 63.628 | 63.298 | 62.776 | 62.415 | 62.042 |
Totaal vaste activa | 246.314 | 288.341 | 283.025 | 279.319 | 275.649 | 272.138 |
Vlottende activa | ||||||
Voorraden | 5.852 | 9.047 | 7.466 | 6.586 | 4.190 | 1.360 |
Uitzettingen | 22.149 | 19.699 | 19.699 | 19.699 | 34.406 | 54.774 |
Liquide middelen | 4.295 | 0 | 0 | 0 | 1.725 | 1.734 |
Overlopende activa | 4.103 | 4.103 | 4.103 | 4.103 | 4.103 | 4.103 |
Totaal vlottende activa | 36.399 | 32.849 | 31.268 | 30.388 | 44.424 | 61.971 |
Totaal activa | 282.713 | 321.190 | 314.293 | 309.707 | 320.073 | 334.109 |
Passiva | ||||||
Vaste passiva | ||||||
Reserves | 71.051 | 72.315 | 74.895 | 75.594 | 76.082 | 77.044 |
Resultaat boekjaar | 2.270 | 2.358 | 1.041 | 431 | 213 | -52 |
Voorzieningen | 18.737 | 14.895 | 14.437 | 14.176 | 13.940 | 13.724 |
Vaste schuld | 160.292 | 192.369 | 188.967 | 198.041 | 209.356 | 222.911 |
Totaal vaste passiva | 252.350 | 281.937 | 279.340 | 288.242 | 299.591 | 313.627 |
Vlottende passiva | ||||||
Vlottende schuld | 21.699 | 30.589 | 26.289 | 12.801 | 11.818 | 11.818 |
Overlopende passiva | 8.664 | 8.664 | 8.664 | 8.664 | 8.664 | 8.664 |
Totaal vlottende passiva | 30.363 | 39.253 | 34.953 | 21.465 | 20.482 | 20.482 |
Totaal passiva | 282.713 | 321.190 | 314.293 | 309.707 | 320.073 | 334.109 |
EMU saldo
Het EMU-saldo is het jaarsaldo op kasbasis en daarmee anders dan het saldo van de begroting. Het saldo van de begroting is namelijk gebaseerd op het stelsel van baten en lasten. De grootste verschillen doen zich voor bij de investeringen en mutaties in reserves. In het kasstelsel worden investeringen in één keer ten laste van het jaarresultaat genomen. In het stelsel van baten en lasten wordt jaarlijks een deel van de lasten genomen op basis van economische gebruiksduur van de investeringen.
In het stelsel van baten en lasten zijn de onttrekkingen aan reserves baten en stortingen in reserves zijn lasten in de begroting. Het kasstelsel kent geen mutaties in reserves.
De landen van de Europese Unie hebben afgesproken dat de totale overheid (inclusief gemeenten) van een land jaarlijks een tekort mag hebben van maximaal 3% van het bruto nationaal product. Dit is het EMU-saldo.
Het EMU-saldo is dus het saldo van de gehele overheid in een land. Gemeenten tellen ook mee. Om dit te benadrukken is in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) opgenomen dat in de begroting en in de jaarrekening inzicht moet worden gegeven in het EMU-saldo. In onderstaande tabel wordt het EMU-saldo van Hoorn berekend.
EMU Saldo | Begroting | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Mutaties financiële vaste activa | |||||
(+) Financiële vaste activa | -324 | -330 | -522 | -361 | -373 |
(+) Uitzettingen | -2.450 | 0 | 0 | 16.751 | 20.886 |
(+) Liquide middelen | -4.295 | 0 | 539 | 1.182 | 9 |
(+) Overlopende activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties financiële passiva | |||||
(-) Vaste schuld | 32.077 | -3.402 | 9.074 | 11.315 | 13.555 |
(-) Vlottende schuld | 8.890 | -5.304 | -13.467 | 0 | 0 |
(-) Overlopende passiva | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwachte boekwinst | |||||
(-) Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Berekend EMU-saldo | -48.036 | 8.376 | 4.410 | 6.257 | 6.967 |
In onderstaande tabel staat de vergelijking van het EMU-saldo met de individuele referentiewaarde van Hoorn.
EMU Saldo referentiewaarde | Begroting | ||||
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
EMU-saldo volgens berekening | -48.036 | 8.376 | 4.410 | 6.257 | 6.967 |
EMU-saldo referentiewaarde | -8.377 | -8.377 | -8.377 | -8.377 | -8.377 |
EMU-saldo blijft onder referentiewaarde | 16.753 | 12.787 | 14.634 | 15.344 | |
EMU-saldo overschrijdt referentiewaarde | -39.659 |
Uit bovenstaande tabel valt te lezen dat het EMU-saldo in 2019 de referentiewaarde overschrijdt. Bij de Jaarstukken 2019 blijkt of dit ook werkelijk gebeurt.
Overzicht van geraamde baten en lasten per taakveld
bedragen x 1.000 euro, - = nadeel | Begroting | ||||
2020 | 2020 | 2020 | |||
0.1 | Bestuur | -3.123 | 256 | -2.867 | |
0.10 | Mutaties reserves | -6.143 | 5.971 | -172 | |
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | |
0.2 | Burgerzaken | -1.731 | 757 | -974 | |
0.4 | Overhead | -21.688 | 885 | -20.803 | |
0.5 | Treasury | -2.540 | 2.852 | 312 | |
0.61 | OZB woningen | -427 | 7.474 | 7.047 | |
0.62 | OZB niet-woningen | -105 | 4.170 | 4.065 | |
0.63 | Parkeerbelasting | -66 | 4.170 | 4.104 | |
0.64 | Belastingen overig | -721 | 1.941 | 1.220 | |
0.7 | Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 0 | 139.939 | 139.939 | |
0.8 | Overige baten en lasten | -16 | 0 | -16 | |
0.9 | Vennootschapsbelasting (VpB) | -39 | 0 | -39 | |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | -4.784 | 28 | -4.756 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -2.831 | 204 | -2.627 | |
2.1 | Verkeer en vervoer | -9.664 | 981 | -8.683 | |
2.2 | Parkeren | -1.206 | 92 | -1.115 | |
2.3 | Recreatieve havens | -572 | 507 | -64 | |
2.5 | Openbaar vervoer | -14 | 5 | -9 | |
3.1 | Economische ontwikkeling | -1.597 | 57 | -1.540 | |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -638 | 638 | 0 | |
3.3 | Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | -145 | 161 | 17 | |
3.4 | Economische promotie | -432 | 10 | -422 | |
4.1 | Openbaar basisonderwijs | -400 | 228 | -171 | |
4.2 | Onderwijshuisvesting | -6.431 | 541 | -5.890 | |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -7.346 | 5.236 | -2.110 | |
5.1 | Sportbeleid en activering | -1.268 | 26 | -1.242 | |
5.2 | Sportaccommodaties | -4.749 | 1.871 | -2.878 | |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -5.072 | 1.269 | -3.803 | |
5.4 | Musea | -4.823 | 2.189 | -2.634 | |
5.5 | Cultureel erfgoed | -11 | 0 | -11 | |
5.6 | Media | -1.733 | 25 | -1.708 | |
5.7 | Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -5.909 | 773 | -5.136 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -10.869 | 695 | -10.174 | |
6.2 | Wijkteams | -12.026 | 185 | -11.841 | |
6.3 | Inkomensregelingen | -31.917 | 24.574 | -7.343 | |
6.4 | Begeleide participatie | -5.015 | 0 | -5.015 | |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -3.109 | 1 | -3.108 | |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.077 | 0 | -1.077 | |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -9.246 | 3.088 | -6.158 | |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -15.933 | 0 | -15.933 | |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | -16.888 | 388 | -16.500 | |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -1.680 | 0 | -1.680 | |
7.1 | Volksgezondheid | -2.981 | 0 | -2.981 | |
7.2 | Riolering | -4.323 | 5.528 | 1.205 | |
7.3 | Afval | -9.128 | 10.309 | 1.181 | |
7.4 | Milieubeheer | -1.667 | 0 | -1.667 | |
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | -337 | 275 | -62 | |
8.1 | Ruimtelijke ordening | -1.891 | 63 | -1.828 | |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | -12.675 | 14.153 | 1.478 | |
8.3 | Wonen en bouwen | -5.533 | 2.100 | -3.433 | |
Totaal | -242.518 | 244.614 | 2.096 |
Subsidieplafonds
De subsidieplafonds zijn ingesteld om een helder financieel kader te stellen voor incidentele subsidies. Deze kaders zijn de bedragen die maximaal aan incidentele subsidies mogen worden verstrekt. Door te werken met subsidieplafonds in voor iedereen duidelijk waarom subsidieaanvragen (kunnen) worden afgewezen: het geld is op. Daarnaast geven subsidieplafonds flexibiliteit om binnen een beleidsveld te schuiven met subsidies aan instellingen. Voor 2020 gelden de onderstaande subsidieplafonds:
Omschrijving subsidieplafond | Bedrag 2020 (x 1.000 euro) |
Beleidsveld 5.1 Kunst en cultuur | |
Algemeen | 33 |
Toeristische en culturele initiatieven | 31 |
Beleidsveld 5.3 Sport en recreatie | |
Sportactiviteiten | 36 |
In de bijlage subsidies staat een overzicht van alle begrote subsidies. In totaal is er voor 16,1 miljoen euro voor subsidies geraamd in 2020.